Mavoklant wordt Softwaremiljonair – Leeuwarder Courant & DvhN

December 17, 2014

Iedere acht jaar wisselt ICT-entrepeneur Siebrand Dijkstra zijn bedrijf in. Als dinsdag de inkt van het contract droog is, heeft de oprichter van AppMachine opnieuw een megadeal gesloten.

Leeuwarder Courant        Leeuwarder Courant

Op school kwam Siebrand Dijkstra (46) niet echt goed mee. Hij zat op vijf verschillende mavo’s en kon na afloop slechts een verkeersdiploma tonen. Toch geldt de ondernemer uit Oranjewoud als lichtend voorbeeld voor hoog opgeleide ict’ers. Op het evenement Connect IT 058 in het Leeuwarder WTC Expo trekt Dijkstra woensdag een volle zaal.

In 2011 startte hij AppMachine, een nu nog Heerenveens bedrijf (40 medewerkers) dat klanten in staat stelt ,,de terreurbeweging van Apple’’ te omzeilen. Particulieren en bedrijven kunnen namelijk zelf app’s voor iPhone en android-telefoons bouwen, zonder dat ze ,,door de brandende hoepels’’ van Apple hoeven te springen. Inmiddels telt de klantenkring klinkende dj-namen als Armin van Buuren en Markus Schultz.

AppMachine tekent deal met superklant

Deze week bereikte AppMachine een kantelpunt. Dijkstra sloot een principeakkoord over de deelname van een grote internationale speler, die iedere maand 100.000 nieuwe klanten binnenhengelt. Als Barack Obama geen rare dingen doet en de beursen het houden, tekent de Fries aanstaande dinsdag het contract. Hoe het zo ver heeft kunnen komen?

Het is niet de standaard CEO die het WTC Expo komt binnenwandelen. Licht kalend, grijs haar, los colbertje, gemakkelijke sportschoenen. Een flauw grijnslachje verschijnt op zijn lippen als Dijkstra vertelt over zijn leesblindheid en ADHD. Die handicaps stonden zijn carrière allerminst in de weg. In plaats van Duitse naamvallen te stampen, leerde de puberende dwarsligger zichzelf programmeren op de homecomputer die zijn vader bij de Kwantum had gekocht.

Internet bestond nog niet toen de jonge Siebrand via telefoonlijnen wist in te breken op de bedrijfscomputers van Leeuwarder verzekeringskantoren als FBTO en Achmea. ,,Daar zat niks kwaads in’’, bezweert de hacker van toen. ,,Als je zo’n ‘hack’ publiceerde, kreeg je van het anarchistenclubje Hack-Tic een appeltaart.’’ Op advies van zijn vader, destijds directeur van machinefabriek Van der Ploeg, begon hij in 1992 met het softwarebedrijfje QNT. Lees verder op pagina 34:

Geld is een bijverschijnsel

Leeuwarder Courant

Nog geen mavo-diploma en toch een succesvolle ondernemer. In acht jaar maakte Siebrand Dijkstra zijn softwarebedrijf QNT groot.

,,Ik was dertig toen ik over de Leeuwarder Nieuwestad liep en dacht: die winkel kan ik wel kopen, en die winkel, en die winkel… Ik keek niet eens in de etalages.’’ En passant zette de jonge zakenman een handeltje in Nederlandse domeinnamen voor internet op. ,,Daarvoor belde je met Piet Beertema van het Centrum Wiskunde & Informatica: Golden Tulip wil een domeinnaam. Dan zei Piet: dat is goed joh, stuur maar wat kvk-gegevens op.’’

In het jaar van de milleniumwisseling verkocht Dijkstra zijn QNT aan het Leeuwarder reclamebureau HSCG. ,,Ik was dat helemaal niet van plan. Ik zag internet groeien en groeien…’’ De entrepeneur zwichtte echter voor het bod. Nog geen jaar later kocht hij van de curator het failliete Schoolmaster, een Leeuwarder onderneming in onderwijssoftware. In opnieuw acht jaar groeide Schoolmaster van een bescheiden toeleverancier uit tot marktleider, die 80 procent van de scholen in portefeuille had.

Toen was de lol er af. ,,Ik heb ADHD’’, verklaart de druktemaker. ,,Ik ging te snel voor het onderwijs. Ik heb Schoolmaster in negen dagen verkocht. Dat is een tic van mij. Precies op de achtste verjaardag wil ik van zo’n bedrijf af.’’ Vervolgens shopte de cijferfetisjist wat rond en nam Speak over, een internetbedrijf uit Surhuisterveen met 600 plaatselijke afnemers. Dijkstra had bedacht dat hij de Speak-programmeurs wel voor allerlei andere, veel interessantere karretjes zou kunnen spannen.

,,Ik was een soort imam die een tweedehands gereformeerde kerk had gekocht en zei: voortaan bidden we op zaterdag. Dat werkt niet.’’ Bij Speak was het louter uurtjefactuurtje schrijven. Dat staat haaks op Dijkstra’s filosofie. ,,Wat ik altijd heb gedaan is veel te veel tijd steken in een programma. Je moet een ‘wannahave’ bouwen, dan nemen mensen bijzaken voor lief. Als je aan de overkant een lekker wijf ziet lopen, dan vraag je haar toch ook niet: kun je een beetje koken?’’

Zo stortte de softwaremiljonair zich in wat hij ,,mijn laatste bedrijf’’ noemt: AppMachine. ,,We noemden het eerst Appstra, met reclamespotjes op de Omrop en zo, maar in San Franciso bekt dat natuurlijk helemaal niet.’’ Maandelijks steekt Dijkstra de Atlantische Oceaan over. ,,Sillicon Valley is fantastisch, al denk ik dat de meeste Friezen helemaal niet tegen dat populaire sfeertje kunnen. We hebben er een directeur aangenomen, na twee gesprekjes, dat bleek een lul van een vent te zijn.’’

Sinds AppMachine zijn vestiging in San Francisco opende, groeit het Amerikaanse marktaandeel. ,,Al buitenlander tel je daar niet mee. Dat land is extreem intern gericht, sinds maart doen we meer sales in de Verenigde Staten dan in Europa.’’ Waar hij al die zakelijke voorspoed nou aan te danken heeft? ,,Ik ben verschrikkelijk irritant en ik ben op een missie’’, legt Dijkstra uit. Dat betekent dat alles moet wijken voor wat hij in zijn hoofd heeft gehaald.

,,Het gaat mij niet om geld’’, stelt de ondernemer. ,,Geld is het bijverschijnsel van succes en succes is het bijverschijnsel van mooi. Je moet durven falen. Ik denk dat AppMachine wel mijn laatste bedrijf zal zijn. Ik heb nu vier jaar lang de salarissen van 30 mensen betaalt, zonder dat er een product lag. Dat geeft ook heel veel zorgen.’’

Press Contacts Worldwide

Fleur van der Laan (COO AppMachine)
Email: Fleur@appmachine.com